2009-12-22

Lucka tjugotvå, december 2009

Även de små vill ha en väska så här kommer en beskrivning på en messengerbag i barnstorlek. Något som kanske passar att göra i mellandagarna så får den lill* en ny väska att ta med sina saker i till dagis eller skola. Jag har översatt beskrivningen här nedan men ni får titta in i PDF-dokumentet för att se bilderna.


av LangLangCreations 2008©
Material:
Ett par gamla jeans
En bit tyg till foder (min bit var 25cm X 66cm
Dekorationer

Instruktioner:
Sömsmåner: 1cm förutom till axelremmen där sömsmånen är 6mm

Steg 1: Hitta ett par gamla jeans.

Steg 2: Klipp av det ena benet precis under fickan. Klipp sedan upp benet i sidsömmen.

Steg 3: Jag ville ha en bit på ungefär 25cm och det här byxbenet var ungefär 68cm. Så jag klippte ut en rektangel som blev ca 66cm lång och 25cm bred. Du kan anpassa det måttet till det som passar dig. Vik rektangeln på längden i tre delar. Med rätsidorna mot varandra syr du två sömmar längs sidorna på de två nedersta delarna. Se bilden

Steg 4: Klipp ut en bit fodertyg i samma storlek som jeansbiten och upprepa sömmarna i sidorna på fodret. På bilden nedan fick jag en bit tyg över då jag klippte ut fodret så jag klippte till det i rätt storlek och gjorde en ficka. Här är fickan fast sydd i den mittersta tredjedelen av fodertyget.

Steg 5: Ta hörnen i botten av fodret och vik dem till trianglar. Sy en söm ca 2,5 cm från triangelns spets. Det här ger lite form till väskan. upprepa med jeansväskan.

Steg 6: Klipp bort triangelbitarna på alla fyra hörnen. Du kan nu passa på att dekorera väskan om du vill. Jag gillar det quiltade utseendet när jag syr genom både jeanstyget och fodret så jag brukar vänta med dekorationerna tills jag har sytt ihop båda lagren. Du kan också passa på att fästa låsanordningen nu. Jag använde ett magnetlås, men för barn tror jag att det skulle fungera bra med kardborrband.

Steg 7: Efter att dekorationerna och förslutningen har satts på plats är vi redo att sy ihop väskan. Lägg bitarna som synes på bilden - rätsidorna mot varandra med jeansdelen stoppad i foderdelen.

Steg 8: Vänd på delen och rita ut formen på locket. Jag valde en enkel rundad form men du kan använda vilken tokig form du vill. Varför inte sicksack som tänder på en monsterväska. Lägg märke till att jag inte lämnade någon öppning på foderdelen för att vända väskan. Det beror på att jag inte är så bra på att sy för hand och att jag ändå tänkte sy en stickning för att sätta ihop väskan. Så jag lämnade hålet för att vända väskan i locket. När du ritar ut formen på locket, lämna en öppning på ca 10 cm för att vända väskan.

Steg 9: Nu kommer den bit som är svårast att beskriva och kanske är svårast att sy: Sy runt locket och väskans framsida. Jag började precis nedanför öppningen för att vända väskan. När jag kom till framdelen av väskan satte jag ned nålen i tyget och vände väskan 90 grader och sydde runt framsidan. När jag kom till andra kanten stoppade jag ner nålen i tyget igen och vände på väskan 90 grader igen. Fortsätt att sy runt hela locket tillbaka till öppningen. Så här bör det se ut när du är klar med sömmen.

Steg 10: Försök att vända väskan ut och in och se till att allt ser rätt ut. När du kollat att det blev rätt vänder du tillbaka och klipper jack in mot sömmen vid alla rundade hörn samt in mot hörnet där väskan och locket möts.

Steg 11: Vänd väskan ut och in igen, stoppa fodret i väskan. Sy en stickning runt locket och framsidan av väskan. (Du syr samtidigt igen hålet du vände väskan igenom.) Jag dekorerade min väska när jag kommit så här långt.

Steg 12: Klipp ut två remsor ca 5cm breda och 66 cm långa från tyget du fick över av byxbenet när du klippte ut biten till väskan. Alternativt kan du klippa ut en del av jeanstyget och den andra i fodertyget.

Steg 13: Med rätsidorna mot varandra, sy längs tre av sidorna med 6mm sömsmån: de två långsidorna och ena kortsidan.

Steg 14: Vänd remmen ut och inoch vik in kanterna på öppningen. Sy en stickning runt alla fyra sidor av remmen.

Steg 15: Sätt fast remmen på väskans sidor genom att sy en rektangulär ruta ca 12mm hög. Att använda en matarfot underlättar när du ska sy igenom alla tyglagren vid den här tidpunkten.

Steg 16: (valfritt)
Det här är menat som en barn väska så jag tror inte att den kommer att innehålla särskilt tunga saker. För säkerhets skull lade jag till lite dekorsömmar för att ge remmarna lite extra styrka.

Och där är den - en söt väska. Gör en väska till med det andra byxbenet. Här är vad som blev kvar när jag gjort två väskor. Verkar de inte glada åt att jeansen fått en ny uppgift?

1 kommentar:

Anonym sa...

Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
It will always be exciting to read through articles from other authors and use a little something from other websites.
My page :: click here