2009-12-06

Lucka sex, december 2009

Jag hittade en beskrivning på en necessär på Crafster.org. Den ser ut att vara svår att göra men beskrivningen var lätt att följa. Så här gjorde jag min:

Mönsterbitar:

25 cm x 15,5 cm (med rundade hörn) Klipp 1x yttertyg, 1x foder, 1x mellanlägg
20 cm x 3,5 cm (monteras på blixtlåset) Klipp 2x yttertyg, 2x foder
7 cm x 7 cm (sidstycken) Klipp 2x yttertyg, 2x foder, 2x mellanlägg
6,5 cm x 4 cm ( flärpar) Klipp 2x yttertyg

Sömsmåner är inkluderade 7mm (pressarfotsbredd)

Stryk fast mellanlägget på yttertygets avigsida.

Vik en halv cm längs långsidan på de två bitar som blixtlåset ska sys fast på. Pressa och sy sedan en stickning längs kanten. Montera kanterna på blixtlåset, se till att bredden av biten med blixtlåset passar i hop med sidstyckena (7cm).
(Tyget jag tog för att testa och fotografera råkar vara ett stretchtyg. Det är inte riktigt rätt för det här projektet. Det ska vara ett stadigt vävt tyg. Jag fortsatte eftersom man kan se vilka steg som ska gås igenom även om resultatet inte blir lika snyggt som den som visas på crafster. Det är också därfär jag struntade att leta efter en mer passande färg på sytråden. Nu syns det tydligare hur -illa- jag syr)

Vik in sidorna på flärparna. Sy en stickning längs långsidorna. Vik flärpen på mitten. Nåla fast dem på blixtlåset, en på vardera sidan. Nåla sedan ihop med sidstycken och sy fast.


Markera mitten på det stora stycket genom att vika den på mitten, kortsida mot kortsida. Vik även sidstycket på mitten och lägg markeringarna mot varandra, räta mot räta, nåla. Sy sedan en söm med början 7 mm in på sidstycket och avsluta med 7 mm kvar. Klipp ett litet jack i den stora tygbiten mot sömmen. Det ger lite bättre utrymme för att sy fast resten av necessären.
(På den lilla bilden i hörnet som visar jacket kan man se vilken färg min necessär har egentligen.)

Nåla fast necessärens sidor på mittstycket. Sy först fast den ena sidan, öppna blixtlåset så att du sedan kan vända necessären ut och in, nåla och sy fast den andra sidan. Sy ihop fodret på samma sätt förutom att du inte har något blixtlås eller några flärpar. Fäst sedan fodret i necessären genom att sy fast det för hand. Om du vill så kan du sy necessären utan foder.

Ungefär så här blir den när den är klar:

Inga kommentarer: