2009-11-18

Distressrutor

Skriven av Lillpiga.

En av de senaste sakerna inom scrappandet som kommit är de så kallade distressrutorna. Det är ett roligt, enkelt och annorlunda sätt att göra kort, bakgrunder till layouter, göra olika mönster osv. Det blir läckra färgskiftingar och det är du som bestämmer hur stark färgen ska bli. Jag tänkte jag skulle visa här hur man gör.

Jag har använt mina älskade distressdynor och en joystick från Tom Holtz. Den har utbytbara "suddar" som man kan lätt byta efter färgval. Börja med att välj ett papper, till min första ruta har jag valt akvarellpapper. Riv sedan sönder post it-lappar längs den förklistrade kanten och sätt sedan fast dem på pappret så att det bildar en fyrkant. Man måste naturligtvis inte riva kanterna men det ger ett snyggt och arbetat resultat i slutändan. Jag tejpar även i hörnen lite så att lapparna inte lossnar när man jobbar med joysticken.





Sedan är det bara att gnugga in joysticken med färg och börja gnugga. Tänk på att ALLTID börja utanför lappen och i jämna cirklar med ett lätt tryck ska du jobba dig in mot mitten på pappret. Tänk också på att aldrig stanna mitt på pappret utan jobba dig utanför igen i cirklar. Stannar du upp eller börjar gnugga i rutan så kommer du få fula kanter.



För att få mer färg ute i kanterna så bytte jag färg till Peeled Paint och här har jag gnuggat in ett lager till.



Här ser man att jag gnuggat in flera lager med Peeled Paint, allt för att få den mörka färgen så djup som möjligt ute i kanterna. Jag undviker mitten så mycket som möjligt eftersom jag vill ha ordentliga färgskiftningar.



Till en annan ruta har jag använt en del bruna nyanser; Old Paper, Tea Dye, Vintage Photo och sedan ett stänk av Aged Mahogany. Pappret är ett fotopapper, en glatt yta gör det mer lättjobbat. Du får ett mer glansigt resultat än med akvarellpapper som ger en rustik känsla.



När rutorna legat och torkat tills sig så är det dags att stämpla motiv. Jag hade tänkt att embossa på den ena rutan.



Denna ruta har jag embossat med Distress Embossing Powder i färgen Brushed Corduroy, stämpeln har jag stämplat med en watermark-dyna.



Tre färdiga rutor som förmodligen kommer att hamna på kort nära dig. ;) På de röda och gröna rutorna har jag stämplat en del stämplar med post it-lapparna kvar, en typ av maskning, och sedan har jag stämplat dit lite textstämplar när jag tagit bort lapparna.





Om man inte har distressdynor så kan jag lugna er med att det går kanonbra med andra dynor också, till exempel chalks eller Adirondack. Man kan också använda sig av Distress refiller om man har det. Skulle man inte ha hunnit införskaffa sig en joystick så går det att använda sminksvampar i foam från stora sminkkedjor. Dock är joysticken att föredra, både ur ergonomisk synpunkt och att den är mer lättjobbad än en liten svamp.

Hoppas ni fick lite tips och ideér för vidare pysslande och att ni testar på distressrutor. Det är jätteroligt och enkelt! In med er i shoppen nu, fixa en joytstick och en massa roliga färger på dynor och börja gnugga!

Malin ~ Lillpiga

4 kommentarer:

Tiggy sa...

Så himla läckert! Mycket bra och tydlig beskrivning.

Zarah sa...

Jättebra skriven tutorial och gryyyymt snygga exempel! :D

Malin ~ Lillpiga sa...

Tack brudar!

Katarina sa...

Riktigt ärtigt får jag lov att säga! Mkt bra tips! :)