2008-11-03

Pop-up kort

Skriven av Blomman

Den här gången tänker jag visa två kort som jag har köpt. De visar tydligt hur man kan jobba med pop-up tekniken.

Det första kortet kommer från Up With Paper.

Via länken kan ni se fler varianter och med hjälp av mitt kort ser ni uppbyggnaden.

När man ser kortet hopvikt från sidan ser man alla lager.

Samma sak framifrån:

När man börjar öppna kortet ser man att delarna reser sig.

När kortet är öppnat ser man att det är en julgran. (Ursäkta den suddiga bilden)

Här har jag vikt ned hela kortet och då ser man att motivet är en platt bild. Med hjälp av urskärningar får man pop-up effekten.

Sett så här uppifrån ser man hur varje nivå har sina egna stöd som håller uppe motivet. De blå remsorna sitter fast i bakgrunden men det finns även korta stöd mellan granens grenar.

En sak som ger extra effekt är att den röda julgransmattan även syns på det lagret som gömdes av granen när jag plattade ut hela kortet.
Från sidan ser man hur motivet har byggts upp i trappsteg.


Tycker man att granen är en smula avancerad så köpte jag ett kort till som jag tänker visa.
Det kommer från PopShots Studios. Det är en del av samma företag som det andra kortet.

Det här kortet är ett julkort och en julgransprydnad i ett.


Den är inte lika "tjock" som julgransgortet.


När man öppnar kortet ser man motivet.


Utplattat ser man att hela motivet egentligen är en vanlig platt bild:


Flickan som håller upp barnet ser lång ut på den utplattade bilden och kort ut på bilden jag tog rakt framifrån. Men sett lite snett ovanifrån ser man att hennes klänning fortsätter och hon ser längre ut igen.



Lägg också märke till korgen med julgransprydnader. Större delen av korgen ligger på kortets gol medan större delen av innehållet är upplyft. Det gör att det ser ut som att hela korgen står upp samtidigt som det ger mer utrymme för de bakre motiven att synas.

Julkulekortet har inte lika många nivåer på motiven. Det kan därför vara längre mellanrum mellan de olika pop-up elementen. Det ger en 3D-effekt som är öppnare och ser djupare ut.


Jämför med granen som är tydligt 3D men där motivet är mer kompakt i sin uppbyggnad.

Inga kommentarer: