2008-09-28

Ett 15x15 kuvert av ett 12"x!2" (ca 30x30cm) ark

Skriven av Blomman


Jag är inte så jättenoga så jag börjar med att lägga mitt kort på baksidan av papperet. Kortet får ligga med lite marginal från hörnet. Jag markerar ca en halv cm utanför kortets hörn. Det ger utrymme för att stoppa i kortet senare. Speciellt om det är ett kort som det jag gjort här med 3-D motiv och många veck på kortbasen.

Är du noggrann tar du fram linjalen och mäter ut att det blir lika långt från hörnet på båda sidor, att alla sidor runt kortet blir lika långa och att det blir 90 graders vinkel i hörnen.


Jag ritar sedan streck mellan de fyra punkterna. Det ska bigas längs strecken så här bigade jag på en gång.

Klipp in till hörnen till de övre punkterna. Här klippte jag snett in på ena sidan och rakt in på den andra. Det går bra vilket som.


Sedan vikar jag in kortets sidor och nedre fliken. Det här blir fickan i kuvertet som kortet ska stoppas in i.


Jag ritade en cirkelformad öppning i kuvertet. Den övre fliken ska täcka den så rita den inte för djup. Sedan klipper jag bort det överflödiga papperet och klistrar ihop sidornas flikar med botten fliken. Nu har jag bara toppfliken kvar.


Vik toppfliken över kuvertet. Om man vänder på kuvertet kan man rita längs kuvertets sidor så att man vet hur bred toppfliken kan vara. Markera på fliken bit nedanför den cirkelformade öppningen så att du vet att toppfliken täcker den.


Klipp bort överflödigt papper. Markera ca två cm in från vardera sidan på den nedre delen av toppliken och dra ett löst blyertsstreck från övre hörnen ner till markeringarna. Klipp bort det överflödiga.


Sätt fast några bitar dubbelhäftande tejp där skyddspapperet sitter kvar så går det lätt att klistra ihop kuvertet sedan. Både för dig själv och om du skickar med kuvertet vid försäljning.


Nu är kuvertet klart och kortet ryms bra.


Baksidan av kuvertet.

Framsidan av kuvertet. Jag klippte till en bit papper i enfärgat kopieringspapper för att skriva addressen på och klistrade fast med dubbelhäftande tejp.

1 kommentar:

Henry sa...

This envelope is so classic. It is simple and very good looking. Now it's time to avail Outsource Email Support for more information.