2007-07-30

Omsmältning av margarintvål

Skrivet av Elisabet

Så när du har kommit hit så antar jag att du har rivit din grundtvål och lotit den torka i minst 4 veckor!

Det här är inte frätande eller så... Den processen har redan skett så det här är inte farligare att ta i än i färdig tvål.

Ingredienser
* 500g tvålflis
* 3 dl vätska
* Tvålfärg
* Eteriska oljor till doftsättning
* Annan ev tillsats



Här ovan har jag mätt upp 500g tvålflis (har ni mindre så får ni bara räkna om vätskemägden).

Tillsätt vätskan, t ex rosenvatten eller icke kolsyrat mineralvatten. Kranvatten funkar också, dock risk för att tvålen spricker vid torkningen.



Täck hela kalaset med plastfolie och låt stå över natten.



Sätt tvålfliset på spisen och sätt på lägsta temperaturen. Låt stå ett bra tag, det är inte lönt att stå bredvid och vänta iaf. Blandningen ska aldrig koka!



Närbild på det smälta. Rör om och "vänd" på geggan. Rör inte för mycket bara.



Halvsmält nedan.



Så här ska det se ut när allt har smält!



Nu är det dags att tillsätta ingredienser! Jag har tagit kakaosmör och färg (rörde dock inte om rikgtigt ordentligt eftersom jag ville ha en marmoreingseffekt).
Andra exempel på vad man kan ha i är; peelingämnen (lera, pimpstenspulver), färg, doft, oljor, fetter osv osv.



Häll upp massan i den inoljade formen.



Några timmar senare så går den att ta ur formen och skära. Dock är den väldigt mjuk och ska stå ett bra tag till innan den är hård nog att använda.

1 kommentar:

Maria sa...

Åh, det ser hur kul ut som helst att göra egen tvål! Inte för att jag behöver fler besattheter, men... *fniss*